Har du nogensinde spekuleret på, hvilken strategi der bedst hjælper en berømt brandvirksomhed med at nå ud til forbrugerne?
Der er mange rigtige svar, men et af dem er at skabe en, der er helt personlig til dig . Der er meget at lære af kendte mærker som IKEA om produktbrandingstrategi og rebranding af produkter. Hvordan IKEA navngiver sine produkter er genialt.
IKEA-produkter skiller sig ud med deres skæve mærkenavne:
- Docksta-bord
- Ektorp sofa
- Poäng lænestol
- Kallax reoler
- Billy reol
Hvert navn hæver den opfattede værdi af objekt, og signalerer, at det har en særlig plads i dit hjem.
Så, hvad er IKEAs produktbrandingstrategi og produktnavnesystem?
IKEAs navnesystem blev skabt af Ingvar Kamprad, virksomhedens grundlægger. Kamprad kæmpede med ordblindhed, og han havde problemer med at huske rækkefølgen af tallene i varekoder. Så han byttede tallene ud med navne. Dette gjorde det nemmere for ham at huske hvert enkelt element, og som et resultat lavede han færre fejl, når han udfyldte formularer.
Navnesystemet er genialt i sin enkelhed og skalerbarhed. Hvert produkt er opkaldt efter svenske byer og landsbyer, mennesker og andre anvendelige svenske ord.
Systemet er endnu sejere end blot at tildele tilfældige svenske ord til produkter. Hver kategori af produkter tildeles en bestemt type navn. For eksempel er udendørsmøbler opkaldt efter skandinaviske øer:
- Äpplarö er havemøbler af træ
- Solleron er udendørs sofaer
- Mastholmen er udendørs sofaborde
For at forenkle sit lager og branding bruger IKEA det samme produktnavn for hvert af sine produkter på alle dets markeder. En Fartyg loftlampe er en Fartyg, uanset hvor du køber den.
Anne Quito nedbryder navnesystemet:
- Badeværelsesartikler : Navne på svenske søer og vandområder
- Lintøj: Blomster og planter
- Soveværelses- og stuemøbler: norske steder
- Bogreoler: Professioner og skandinaviske drengenavne
- Skåle og vaser: Svenske stednavne, adjektiver, krydderier, urter, frugter og bær
- Æsker, billeder og vægdekorationer: Svenske slangudtryk og svenske stednavne
- Børneprodukter: Pattedyr, f irds, adjektiver
- Skriveborde og stole: skandinaviske drengenavne
- Stof og gardiner: skandinaviske pigenavne
- Udendørs møbler: Skandinaviske øer
- Køkkentilbehør: Fisk, svampe og adjektiver
- Belysning: Måleenheder, årstider, måneder, dage, forsendelses- og nautiske termer, svenske stednavne
- Tæpper: danske stednavne
- Sofaer, stole og spisestuesæt: Svenske stednavne
Systemet hjælper IKEA med at navngive nye produkter hurtigt og effektivt, men IKEA begrænser sig ikke af systemet. De vil bryde deres egne regler, når det giver mening. For eksempel er Billy reolen, IKEAs #1 sælgende produkt, opkaldt efter en medarbejder, Billy Likjedhal. Nogle produkter har funktionelle navne, fordi de fungerer bedre:
- Sladda-cyklen oversættes til “skride” på svensk.
- Krossa-krydderimøllen betyder at knuse eller male.
Så hvilken strategi hjælper bedst en berømt brandvirksomhed med at nå ud til forbrugerne? IKEA – med over 12.000 produkter – har skabt et genialt navnesystem. Navnene er skæve og indtagende, og de løfter status for hvert produkt. Navnesystemet er effektivt og skalerbart, hvilket er afgørende for et globalt brand, der navngiver tusindvis af unikke produkter.
Fremad: rebranding af produkter og mere
Hvad gør du tror du det perfekte navnesystem til dit brand er? Overvejer du at lave en produktbrandingstrategi eller vil du arbejde på at rebrande dine produkter? Aftal et opkald med os for at få vores ekspertrådgivning om den bedste produktbrandingstrategi!